دین و مغز

هر رویکردی به دین از منظر زیست شناسی پرسش هایی را درباره همبسته های بنیادین کالبدی و فیزیولوژیکی دین بر می انگیزد . در سطح نظری ، داکوئیلی و همکارانش ( داکوتیلی ، ۱۹۷۸ ؛ داکوتیلی ، الاقلین ، و مک مس ، ۱۹۷۹ ؛ داکوئیلی و نیوبرگ ، ۱۹۹۹ ) چارچوب عصب زیست شناختی پیچیده ای برای فهم دین مطرح می کنند . نظریة آنها ، گرچه بسی فراتر از آن چیزی است که ما اینک در نظر داریم ، نوعی مدل عصب فیزیولوژیکی گلنگر برای ایجاد حالات عرفانی ، آیین های مذهبی ، تجربه های دم مرگ ؟ فرهنگ ، و خود هشیاری محسوب می شود ( داکوئیلی و نیو برگ ، ۱۹۹۹ ، ص ۴۷ ) . این رویکرد وقتی به کار تبیین رفتار ، عقیده ، و تجربه دینی - یا در واقع هر شکلی از کنش آدمی - می پردازد هیچ حد و مرزی ندارد . این طرح نظری تاکنون چندان پژوهش قابل اتکایی به دست نداده است . با این حال برخی از نقاط قوت آن را در این جا برمی شمریم .

صرع :

بیماری مقدس هرچند پزشک یونان باستان بقراط نوشته است که صرع از نظر او به هیچ روی آسمانی تر و مقدس تر از سایر بیماری ها نیست » ( بقراط ، ۱۹۵۲ ، ص ۱۵۴ ) ، پیوند این مرض با دین در عصر او مطرح بود و هنوز هم هست . البته امروز هیچ کس بر آن نیست که صرع از امور مذهبی نشأت می گیرد ؛ لیکن باز هم چنین تلقی می شود که صرع با بیان مذهبی رابطه وسیعی دارد . پذیرش رسمی چنین احتمالی در عالم پزشکی نخستین بار در قرن نوزدهم روی داد ( دیوهرست و بیرد ، ۱۹۷۰ ) . یکی از متون ارجمند روانپزشکی در اوایل قرن بیستم دین ورزی مرضی " ، را از ویژگیهای مهم صرع میداند ( کرافت - ابینگ ، ۱۹۰۴ ، ص ۴۷۴ ) . این نکته با کیفیتی بهتر در آثار روانپزشکانه دیگر هم مطرح شد ( استراوس ، ۱۹۵۹ ) . وایت و وات ۱۹۸۱ ) ، با اذعان به این که پیوند دین و صرع در مجموع بسیار ضعیف است ، بر آن شدند که رابطه ویژه تری میان دین و صرع لوب گیجگاهی حتی ال ای ۱۳ وجود دارد . نظری که اکنون رایج است . گرچه پذیرش آن نیاز به تأمل بیشتری دارد . اوگاتا و میاکاوا ( ۱۹۹۸ ) در نمونه ای شامل ۲۳۴ بیمار مبتلا به صرع الوب گیجگاهی و دستگاه کناری را بررسی کردند ؛ فقط سه مورد ، یا ٪ ۱ / ۳ ، گزارش کردند که حمله های صرع در آنها با محتوای مذهبی همراه بوده است . بنابراین ، پیوند صرع و دین ، اگرچه وقتی روی دهد بسیاردر خور توجه است ، در عمل دور از واقع به نظر می رسد ، با این حال انتظار وجود چنین رابطه ای موجب پژوهش های بسیار مهمی شده است ، آمار های مذکور تا حدی معلوم می دارند که چرا در این کار از نمونه های بسیار کوچک بهره می گیرند.

زیست شناسی رفتار مذهبی

 می دانیم که دین برای بسیاری از مردم تا چه حد اهمیت دارد ؟ آیا این بدان معنی است که فعالیت مذهبی پیامدهای زیست شناختی دارد ؟ برای یافتن چند پاسخ ممکن به این سؤال کوشش زیادی لازم نیست . آیین ؟ مناسک ، و مراسم عبادی از ارکان دین اند . افزون بر این ، آیین تاریخ تکاملی قابل توجهی دارد ، و هنوز هم در نحوه عمل دستگاه عصبی انسان مؤثر است . پس ما انسانها را می توان به حق جانورانی آیینی نامید . بی گمان ما از تبار دیرینه جانورانی هستیم که آنها نیز به فعالیتهای آیین گرایانه می پرداخته اند . پیش از آن که پیشتر رویم ، بگذارید آیین » را تعریف کنیم تا معلوم شود که آیین مذهبی فقط یکی از قلمروهایی است که چنین رفتاری در آن به ظهور می رسد . آیین ، در نزد انسانها رفتار فردی و ایا اجتماعی سازمان یافته و منظمی است که اغلب ماهیت تکراری دارد . ریشه های آن را باید در توارث ماقبل تاریخ و فیزیولوژی عصبی گونه خود بجوییم .

منبع : اسپلیکا  برنارد و همکارانش  روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی صفحات ۸۵ تا ۸۸  

مصاحبه با پسر بچه ۱۰ ساله برای درک دیدگاه دینی او

روانشناسی دین از دیدگاه یونگ

روانشناسی دین از دیدگاه فروید

، ,دین ,صرع ,های ,آیین ,مذهبی ,است که ,، و ,دین و ,، ص ,است ،

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

طب سنتی اسلامی ایرانی صیغه متعه ازدواج موقت حلال خداست اقتصاد کشاورزی دکتر سزاوار drdeduction زی زی موویز دانلود انواع سریال کره ای دیجی گرافیک راهنمای سفر در ایران اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج